Muskelmetabolism och substratutnyttjande i vila och under fysiskt arbete..

Ny kurs, nya möljigheter.

Idrottsmedicin F3 - idrottsfysiologi...

Känns jätte kul men ganska svårt. Vi ska ha olika teman olika veckor.
Måndagar-torsdagar ska vi jobba i gruppen, vi är 7 pers, ta reda på artiklar, 5-8 st, om ämnet, komma på en frågeställning, vad vi vill undersöka, göra tester som binder ihop med ämnet och skriva ett arbete på 2-3 sidor.
På fredagar ska vi ha seminarium och redovisning på det vi har skrivit. Sen har vi en lektion om det efter.
På måndagen ska vi lämna in arbetet, o direkt börja på det nya temat.


Denna vecka är temat "Muskelmetabolism och substratutnyttjande i vila och under fysiskt arbete". Vi har valt att kika ketonkroppar. Vad det är, var de bildas, vad de gör med kroppen, osv. Vi gjorde ett glykogentömmande pass idag, jag o Linda. På bestämd belastning i 40 min. Vi tog laktat prov (mjölksyra), puls, borg skalan (ansträngnings skala), RER (inandat/utandat syre o koldioxid), nivå av keton kroppar i urinen, o glukos nivå i blodet. Detta gjordes innan, under o efter passet. Vi hade en sån här mask ->




(Men ett tjockt rör ut ur det.)
Det var så hemskt att ha på den, kändes som jag skulle ge upp efter 5 minuter för jag fick nästan panik. Så obehagligt, o fruktansvärt torr luft. Men testet gick iaf bra. Nu ska jag o Linda bara äta protein o fett ikväll, inte äta frukost o vi 8 tiden imornbitti göra samma test o tester, för att se om det blir någon skillnad på substratutnyttjande o allt annat. O vi får inte äta nåtot innan, jag som e hungrig direkt när jag vaknar, får väl se hur detta går. Jätte intressant men jag längtar tills jag får äta normalt igen, i love carbs...=)
Ikväll har jag ätit en burk makrillfilé i tomatsås o två ägg. Hmmm, sådär upphetsande.

De här är väldigt intressant eftersom det är en massa tjafs om LCHF (low-carbohydrate high-fat), atkins o allt va de nu heter. Nu kommer vi läsa en massa artiklar om de samt göra tester själva, så nu kommer man "veta" vad som händer med kroppen när man tränar hårt o bara äter protein o fett, inga kolhydrater.

Man fick bestämma själv vad man ville ta reda på o skriva om. Så det blir även intressant att se vad de andra gjorde o fick fram.

Nej nu ska jag kika lite på tv innan jag ska sova o ladda inför imorn.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0