löpanalys -> done...=)

Löpanalysen idag gick bra... Pust...=)

Var lite nervös innan men det gick bra när det väl satte igång. Våran lärare, som själv är gammal löpare, tyckte att jag hade hyftad löpteknik =) Känns skönt...=)

Men alla andra skulle som sagt analysera min löpteknik och löpekonomi, o det dem/vi kom fram till var:

 -   stel armföring

 -   knutna händer

 -   höga axlar

 -   roterande av överkropp åt höger

  

Dessa delar påverkar löpekonomin negativt. Ju bättre löpekonomi man har desto längre klarar man av att springa på samma energikostnad. Detta pga att man inte gör av med onödig energi till energikrävande delar, utan energin går till benen.


Jag hade en bra vinkel i foten vid isättningen, varken pronation el supination (dock bör man ha en liten pronation, vilket jag hade).  Har man för mycket pronation (faller in) el supination (faller ut) så kan man drabbas av överbelastningsskador. Även min Q vinkel (vinkeln mellan höft-knä-fot) var bra och jag föll inte in med knät. Om man faller in med knät - kobent- (vilket är vanligare hos tjejer än killar) så är chansen större att man kommer (el har) drabbas av korsbandsskador.

Hastigheterna vi använde oss av var dock inte optimala utan skulle ha varit lite högre så att man hade sett löpsteget bättre. De var tre nivåer med tre olika hastigheter: 1:a var 8 km/h, 2:a - 9 km/h, 3:e - 11 km/h.

Vi kunde även se energiförbrukningen, eftersom syreförbrukningen står i direkt relation till den. Genom masken jag hade kunde vi se min syreförbrukning och räknade då ut hur mkt kcal jag i genomsnitt gjode av med under de olika hastigheterna.

1 - 10,2 kcal/min

2 - 11,5 kcal/min

3 - 13,9 kcal/min

  

För att få bättre löpteknik o löpekonomi så ska man springa. Detta för att hitta sin teknik o bli van med det.

-> man blir bra på det man tränar!!!

Genom att springa med en spegel framför löbandet så kan man rätta till sin teknik o lära sig att springa bättre.

  

Intervallträning är bra att utföra för att träna upp sin löpekonomi. Även snabbhet, styrka och rörlighet.  Inte bara de som löper utan alla idrotter där någon form av löpning igår har nytta av en bra löpteknik och löpekonomi.



Här kommer lite fina bilder på mig...=)


 


 

U can call me "snyggve"...=P




Kommentarer
Postat av: Nattis

Grattis på namnsdagen :-)

2009-02-18 @ 11:26:32
URL: http://missnell.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0